środa, 12 września 2007

Krajki

Dobra. Jak zostało powiedziane interesuję się między innymi tkactwem. Na razie ze względu na brak dużych krosien tkam krajki, konkretnie tkam na tzw. tabliczkach (wszystko przez Nidhogga, bo powiedział że te tkane na bardku są brzydkie). I tak zmusiłam go żeby mi zrobił bardko (znaczy zmuszam go, bo idzie mu ciężko). OK koniec wyrzekania na chłopa przejdźmy do uwag konstrukcyjno technicznych. Pokaże dwie z moich krajek. Pierwsza to wzór zwany "Kivrim"

Wzór ten określany jest równierz mianem anatolijskiego, bo właśnie z Anatoli pochodzi. Wykonałam go na 10 tabliczkach. Osnowa strasznie się zwija w kilku miejscach, ale na szczęście moje bardzo NIE historyczne krosna dają możliwość jej rozwinięcia. Krajki jest prawie trzy metry. Na razie jest niczyja, wisi i czeka na właściciela. Piszę tak dla tego że druga z krajek z wzorem zwanym "Baranie rogi",

należy do Nidhogga. Tę wykonałam na 20 tabliczkach. Wzór jest trudniejszy niż pierwszy, nie tylko ze względu na większą ilość tabliczek, ale równierz złożenie obrotów tabliczek. Istniej jeszcze jedna odmiana tego wzoru, określana mianem winorośli, nie robiłam jeszcze tego wzoru, ale z zdjęć które miałam okazje widzieć wygląda na bardzo ciekawy wzór.
W tym momencie na krosnach mam wciągnięte "Baranie rogi" czarno czerwone. Zobaczymy jak mi pójdą.

1 komentarz:

  1. Bardzo ciekawe wzory. Mnie osobiście bardziej się podoba Kivrim.
    A teraz mała prośba w imieniu moim oraz innych nieszczęśników, ktorzy o tkactwie wiedzą tylko tyle, że są sznurki nieruchome (osnowa) i sznurki ruchome (nazwy nie pomnę) ;)
    Może by tak mały artykulik o podstawach tkactwa? Żeby każdy wiedział jak wygląda bardko i jak właściwie tka się na tabliczkach :)

    OdpowiedzUsuń